Den gamle danseplassen i Ungdomsgeilen på Jåttå

Danseplassen i Ungdomsgeilen på Jåttå ble brukt av "Jåtten ungdomslag" fra 1925 til 1947.

Ungdomsgeilen

Danseplassen i Ungdomsgeilen på Jåttå. Tegning Svein Olav Joakimsen

Jåtten ungdomslag, stifta i 1882, var det første og lenge det mest veldrevne ungdomslaget i Rogaland. Det var også det første som ble stiftet og det første som bygde eget ungdomshus, «Idun» i 1893. Det overordna siktemålet deres var å gi medlemmene anledning til å utvikle seg og lære noe, lære seg de demokratiske spillereglene og å stå fram for en forsamling med meningene sine. Foredragsholdere, diskusjoner, leik, folkedans, husflid, skuespill og mer til var her på Idun. Egen håndskreven avis, Voni, og boksamling hadde de også til formål meiningsutveksling og utlån av god litteratur.

Senhøstes 1924 blir det fra de yngre lagsmedlemmene i ungdomslaget foreslått å bygge en danseplan i Geilen på Jåttå. Dei eldre medlemmene er sterkt imot dette, og heile vinteren gjennom blir det skrive krasse innlegg i lagsavisa. Men de unge sitt syn vinn fram. De hevder at dans på planen vil være en sommeraktivitet og ikke gå ut over det oppbyggelige arbeidet som finner sted i vinterhalvåret på Idun. Dessuten vil ungdommen holde seg hjemme i bygda istedenfor å dra til byen eller Madla på kveldene. En nemnd for arbeidet blir valgt, dansekvelder på Idun til inntekt for planen kommer i gang, og på dugnad blir han bygd ferdig i løpet av våren 1925. Seks somrer drar medlemmene i ungdomslaget opp til Geilen og danser, men etter disse åra er planen blitt i så dårlig forfatning at noe må gjøres.
Det blir vedtatt å bygge ny plan, men denne gangen på et flatt fjellområde på Jåttåhaugens sørside, en tørr og fast stad kor fukt og sopp ikke vil øydelegge treverket. Sommeren 1931, den 4. og 5. juni, har lagsmedlemmene sine to siste dugnadskvelder, og sommerdans blir arrangert på den nye planen lørdagen etter.

Bli med til den 13. juni 1931. Det er en lys og mild sommerkveld, det er lørdag og ungdomslaget arrangerer dans på den nye planen. På forhånd har geilnemnda, som dette året består av Endre, Olav, Jonas og Racin, sørget for å pynte rundt danseplanen med bjørkegreiner og lykter, og de har kjørt opp benker fra Idun til å kvile seg på når en ikke danser. Ungdom kommer i flokk og følge fra hele Jåttå-kretsen, jenter i lyse sommerklær, gutter i findress, de er medlemmer av Jåtten ungdomslag fra Forus i sør til Hinna i nord. Nå skal de ha det moro og danse inn i sommernatta. Spelemannen spiller de velkjente dansene; vals, reinlender, polka og masurka, og karene byr opp jentene til å danse med seg. På dansegulvet danser de parvis etter hverandre i ring mot sola. Det er dette som kalles runddans. Når spelemannen tar pausene sine, blir de siste slagerne spilt på lagets nyinnkjøpte grammofon, og nå er det helst de yngste som danser tango, sakte vals og andre nymotens rytmer.

Danseplassen

Dette er det eneste bildet vi har av danseplanen. Vi ser den er uferdig og ligger like ved eiendommen til Peder S. Fjetland på sørsiden av Jåttåhaugen. Foto Einar Jåtun

Kort tid etter at den nybygde planen er tatt i bruk, vender nærmeste nabo, seg til ungdomslaget med krav om at det må fjerne danseplanen. Grunnen er at danseplanen ligg like ved deres eiendom, og de blir uroa og holdt våkne til langt på natt. Saken går til retten, og Jåtten ungdomslag blir dømt til å rive danseplanen. Etter denne avgjørelsen flytter ungdommene planen tilbake til den opphavlege plassen i søre enden av Geilen. Å komme sammen for å danse blir bare mer og mer vanlig utover i mellomkrigsåra, mange ganger i uka møttes ungdommen på planen for å danse.

Under krigen blir Jåttåhaugen og Geilen militært område for de tyske okkupantene. I stedet for danseplass for ungdommen i bygda blir det bygd en stilling for luftvernskyts på Jåttåhaugen og brakker for soldatene i Geilen. Å samles her oppe nå blir forbudt, og de neste fem åra ligg danseplanen brakk. Høsten 1945 starter Jåtten ungdomslag opp igjen, og den 2. juni sommeren etter vedtar styret å bygge ny danseplan i Geilen. Denne sommeren var det dans på planen, men ser ut til å ta slutt i 1947.

Aarrestad, Inge : Den gamle danseplassen i Ungdomsgeilen på Jåttå, Jåttå og Hinna historielag årbok 3, 2013